Anmeldelse "Akvarium"

Publisert 26.01.2018

Aleksander Huser anmelder filmene med tilskudd fra NNFS som er vist på TIFF 2018.

Akvarium

Regi: Yvonne Thomassen
Produsent: Linn Henriksen, Paranord Film

Yvonne Thomassens kortfilm ”Akvarium” handler om en ung flyktning som desperat søker ly fra vinterkulda i det avsidesliggende huset til en eldre fisker. Når den samiske mannen kommer hjem, mistenker han først gutten for å stjele fra ham. Etter hvert innser han imidlertid at de deler erfaringer fra hver sin krig, og med det oppstår en kontakt og forståelse de to imellom – uten at de snakker hverandres språk.

Filmen er flott fotografert av den erfarne filmfotografen Peter Mokrosinski, og har et sympatisk budskap – som i likhet med Ellen Astri Lundbys dokumentar ”Brennende minner” trekker paralleller mellom dagens flyktninger og nordmenn som ble drevet på flukt under andre verdenskrig.

Historien er enkel, men tidvis litt for omstendelig fortalt. Strengt tatt behøves ikke bildene av den eldre mannen ute i fiskeskøyta, da dette ikke egentlig skaper noe særlig ”suspense” – samtidig som det vel heller ikke er et poeng at gutten skal ha tilbragt veldig lang tid i huset før fiskeren kommer hjem?

Mye fortelles gjennom fotografier: Gutten finner mannens bilder fra krigen, mannen finner et bilde av gutten med sin far, og mannen henter til slutt et tilsvarende bilde fra da han selv var på samme alder. Å fortelle med slike rekvisittfotografier er et klassisk (kort-)filmgrep, som kan føles litt forslitt – men det fungerer, ikke minst i en film hvor karakterene ikke snakker samme språk.

Samtidig må jeg også innvende at jeg synes fortellingen blir litt for enkel. Med mindre filmens primære målgruppen er barn, som for så vidt rettferdiggjør at handlingen ikke er alt for komplisert – men jeg er ikke sikker på om det er tilfellet?

”Akvarium” (et tittelvalg jeg for øvrig ikke helt forstår) er uansett en sjarmerende, liten film med noe på hjertet som er vel verdt å få fram med tydelighet. Men jeg mistenker at en ekstra dimensjon i handlingen, som for eksempel at noe mer konkret kom fram om begges erfaringer som flyktninger, ville ha gjort at den opplevdes mer fullendt og bevegende.