Anmeldelse "Ambulance"

Publisert 06.02.2017

Aleksander Huser har anmeldt "Ambulance".

Regi: Mohamed Jabaly
Produsent: Jabfilm,
John Arvid Berger

Sommeren 2014 ble Gaza bombet i 51 dager. 18 000 hus ble ødelagt, og 150 000 mennesker måtte forlate hjemmene sine, får vi opplyst av tekstplakater i starten av dokumentarfilmen Ambulance.

Den på dette tidspunktet 23 år gamle filmskaperen Mohamed Jabaly er selv fra Gaza, og forteller på filmens lydspor at kameraet hans – som han også tidligere alltid hadde brukt til å dokumentere sine omgivelser – på et vis fikk ham til å føle seg tryggere. Da angrepet startet var han i gang med et filmprosjekt for et lokalt sykehus, og spurte om han kunne være med og filme ambulansepersonalet på deres mange utrykninger under den pågående bombingen.

Dette har resultert i film som kommer svært tett på de dramatiske og gruoppvekkende begivenhetene, skildret gjennom en part man ofte ikke får vite så mye om – altså sjåførene og helsepersonalet som rykker ut for å redde de rammede. Og som selv står i fare for å bli ofre for angrepene, da angriperne ikke tar særlig hensyn til deres tilstedeværelse. Tvert i mot framgår det nokså klart i filmen at den israelske militærmakten bryter de internasjonale bestemmelsene om beskyttelse av helsepersonell i krigssituasjoner.

En film som dette vil først og fremst berømmes for sin unike dokumentasjon av krigens og bombingens konsekvenser, som fanges med et rått og oppskakende nærvær man svært sjelden får i nyhetsreportasjer – uansett hvor mye visse reportere gir inntrykk av at bombene hagler rundt dem mens de rapporterer fra pressehotellene sine.

Ikke desto mindre fungerer Ambulance imponerende godt som en helhetlig fortelling. Dette skyldes til dels at utrykningene blir stadig mer dramatiske, men også Jabalys evne til å fange dette med kameraet sitt – selv når han og ambulansepersonalet er i åpenbar fare. I tillegg fyller teamets leder Abu Marzouq på utmerket vis rollen som heltemodig og handlekraftig hovedkarakter, mens regissøren selv har en mer tilbaketrukken og observerende rolle under utrykningene.

Siden Jabaly har holdt filmingen skjult for sin egen familie er de kun omtalt, men aldri vist i filmen – noe som på et vis også blir et fortettende, narrativt grep. Hakket mer overraskende er det imidlertid at Ambulance heller ikke går inn på at regissøren til sist valgte å forlate Gaza, som førte til at han som kjent oppholder seg i Norge for tiden.

Men dette er slettes ingen vesentlig innvending, da filmens fokus skal og bør være på de ødeleggende bombetoktene som rammet Gaza i løpet av disse 51 dagene – og som den viser med en beundringsverdig og opprørende tilstedeværelse.