Anmeldelse av "God maskingeværlyd"

Publisert 17.01.2014

God maskingeværlyd

Regi: Truls Krane Meby

Truls Krane Mebys 17 minutter lange kortfilm (eller blir det da novellefilm?) God maskingeværlyd begynner med en lang tagning av åtteåringen Arvid som leker krig med lillebroren sin, mens moren gjør klart for at de skal få besøk. Men så får hun en telefon med den tragiske nyheten om et dødsfall i familien.

Filmer om barns møte med døden er blitt laget før, ikke minst i kortfilmformat. Desto mer imponerende da at God maskingeværlyd likevel føles som et friskt pust. Manusforfatter og regissør Krane Mebye har valgt en nokså utradisjonell fortellerstruktur, hvor flere detaljer om handlingen forblir uforklarte. Et spennende grep som oppleves naturlig, da filmen konsekvent er sett fra sin unge hovedkarakters perspektiv, men som også gir filmen en viss originalitet – noe som utvilsomt vil være en fordel for dens videre festivalliv.

Filmskaperen har gjort en utmerket jobb med å instruere sine unge skuespillere, og utviser et solid grep om filmens formspråk. Krane Meby er åpenbart ikke redd for utfordrende løsninger som den nevnte, lange steadycam-tagningen (som riktignok kanskje har et klipp da man går gjennom et mørkt rom?). Filmen kunne imidlertid muligens ha utnyttet bruddet fra lang ”stille før stormen”-tagning til tradisjonelle klipp med enda sterkere dramaturgisk effekt, først og fremst ved å skape et enda tydeligere brudd. Men dette er ingen vesentlig innvending.

God maskingeværlyd (som sågar er TIFFs første prisvinner, da den mottok Skårungen på åpningen av Film fra Nord tirsdag kveld) er en moden og stilsikker kortfilm fra en ung filmskaper det skal bli spennende å følge videre. Forhåpentligvis vil han fortsette å fortelle historier med barn i sentrale roller, for dette har han definitivt talent for.