Anmeldelse "Brennende minner"

Publisert 26.01.2018

Aleksander Huser anmelder filmene med tilskudd fra NNFS som er vist på TIFF 2018.

Brennende minner

Regissør og produsent: Ellen Astri Lundby

Ellen Astri Lundby har laget flere dokumentarer om samisk kultur og identitet, med utgangspunkt i egen familiebakgrunn. I sin nyeste dokumentar ”Brennende minner” lar hun seks eldre mennesker fortelle om sine erfaringer som flyktninger fra Finnmark og Nord-Troms under andre verdenskrig, og lar deres beretninger speiles av barn med tilsvarende opplevelser fra tiden vi nå lever i.

Den begynner litt keitete, med bilder av litt ujevn kvalitet som ikke setter tonen for filmen med særlig tydelighet. Men det tar likevel ikke alt for lang tid før ”Brennende minner” finner formen, hvor flyktningbarna både er delaktige i formidlingen av de eldre karakterenes historier fra okkupasjonstiden, og deler sine egne minner om krig og flukt.

Parallellen mellom dagens flykninger og vår hjemlige historie fra andre verdenskrig (som også trekkes i Yvonne Thomassens kortfilm ”Akvarium”) er på et vis opplagt, men føles likevel viktig å minne om i en tid hvor mennesker på flukt fra Syria, Sudan og andre konfliktområder ofte oppleves som fremmede – med dertil hørende fremmedfrykt.  Og Lundby gjør dette på en både effektfull og svært sjarmerende måte, når hun lar flyktningbarna og de eldre interagere i formidlingen av disse historiene.

Man kunne sikkert ha gått dypere inn i de enkelte beretningene dersom spilletiden ikke var delt mellom så mange karakterer, men dette er egentlig ikke noe savn. Isteden er det en styrke ved filmen at den favner såpass bredt, både fra fortid og nåtid, og med dette gir en følelse av skjebnefellesskap. Denne tilnærmingen gjør trolig også at den kan favne om flere aldersgrupper som potensielle publikummere, inkludert den oppvoksende generasjonen.

”Brennende minner” er en engasjerende og bevegende gjenfortelling av noen individuelle historier vi stadig trenger å høre flere av, med noen historiske paralleller vi behøver å minnes om.