Anmeldelse "Letters"

Publisert 22.01.2018

Aleksander Huser anmelder filmene med tilskudd fra NNFS som er vist på TIFF 2018.

Letters

Regi: Marte Vold og Jéro Yun

Produksjonsselskap: MER Film

Dokumentarfilmen ”Letters” består av en brevveksling mellom de to (relativt) unge filmskaperne Marte Vold og Jéro Yun. Hun fra Norge, han fra Sør-Korea – som han vender tilbake til etter å ha tilbragt flere år i Frankrike.

Prosjektet skal ha kommet i gang ved at Vold og Yun ble satt til å lage en film sammen gjennom talentutviklingsprogrammet CPH:LAB, men filmen forteller ikke noe om dette premisset eller hvordan de to kjenner hverandre. Og det trenger den heller ikke – selv om det ikke nødvendigvis er opplagt hvorfor disse scenene fra to liv skal være i samme film.

”Letters” er nemlig drevet av en slags undring, hvor man som tilskuer blir sittende og lete etter sammenhenger, likheter og forskjeller mellom de mer eller mindre hverdagslige situasjonene og refleksjonene fra hver sin del av kloden.

De er til dels ulike i tone og temperatur, hvor Marte Volds bidrag i større grad er preget av en underfundig humor. (Om enn mer dempet og melankolsk enn humoren i filmene til Ole Giæver, som Vold har arbeidet mye med.) Eller er det kanskje bare jeg som ser flere komiske nyanser i scenene som utspiller seg i min egen kultur? Og nettopp det at jeg stiller meg slike spørsmål, bekrefter i seg selv at det har en verdi å la disse to verdenene være i dialog med hverandre.

Men først og fremst gjør denne strukturen at man kan tillate seg et løsere narrativ, og fokusere på det hverdagslige på en tilsynelatende enkel og likefram måte. Ut av dette trer så noen større, sammenbindende temaer fram, hvor det blir klart at begge handlingslinjene, om man kan kalle dem det, dreier seg om familie. Om nærvær og fravær av kontakt mellom generasjoner.

Med dette adresserer ”Letters” noen større spørsmål om livet, som kanskje ikke er så forskjellige enten man bor i Sør-Korea eller Norge. Og er det ikke slik for de aller fleste av oss, at det eksistensielle henger nært sammen med det trivielle? I hvert fall opplever jeg at Vold og Yuns film treffer ganske dypt, med noe som så avgjort fortjener betegnelsen hverdagspoesi.

Aleksander Huser

Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies). Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Lukk