Anmeldelse av "Gállok"

Publisert 29.01.2019

Gállok
Regissør: Truls Anderssen
Produsent: Tell Aulin/Karl Emil Rikardsen, Relation 04

Dokumentaren «Gállok» forteller om naturfotografen Tor, som engasjerer seg sterkt mot etableringen av en ny gruve på stedet med samme navn som filmen. Saken splitter det lille lokalsamfunnet, hvor tiltrengte arbeidsplasser står mot miljøhensyn – samtidig som det synes åpenbart at storselskapene bak gruveprosjektet verken har befolkningen eller naturen i det samiske området blant sine høyeste prioriteringer.

Filmen inneholder flere gode observerende scener, og gir et interessant innblikk i denne konflikten – som inkluderer lokale debattmøter, Tors undercover-virksomhet for å få innblikk i konsekvensene slik utbygging har for miljøet samt grasrotaktivisme som kan føre tankene til Alta-aksjonen. En sentral tematikk i filmen er dessuten samisk identitet, i form av at Tor har tatt tilbake sin families samiske etternavn, til sterke reaksjoner fra flere i lokalsamfunnet.

«Gállok» gaper imidlertid over litt for mye for sin tv-tilpassede spilletid. Selv om de er knyttet sammen, kjemper historien om Tors utstøting på grunn av sin «fornyede» samiske tilhørighet litt for mye om plassen med fortellingen om gruvekonflikten – som tidvis også er noe uklart fortalt. Man savner noen flere momenter á la den sterke scenen hvor det snakkes bak familiens rygg på lokalbutikken, og grepet med å spare deler av «undercover»-sekvensen til filmens slutt gir ikke stor nok uthelling til å forsvare en slik struktur. Isteden mistenker jeg at denne informasjonen kunne hatt mer effekt på publikums følelsesmessige engasjement om den var presentert tidligere i filmen. «Gállok» kommer tett på en problemstilling som peker langt utover lokalsamfunnet den skildrer, men som film oppleves den overraskende flat. Her skal det også innvendes at musikken blir i overkant monoton og generisk, og ikke alltid er helt i takt med fortellingens dramaturgiske oppbygging.

Jeg antar at filmskaperen sitter på mer enn nok materiale til å lage en lenger versjon, og i tildelingen fra Nordnorsk filmsenter står filmen da også oppført med spilletid på både 52 og 74 minutter. Sannsynligvis vil «Gállok» tjene på å ha mer tid til å utdype og tydeliggjøre både gruveutbyggingskonflikten og de personlige konsekvensene engasjementet har hatt for Tor. For materialet er absolutt sterkt nok, og tematikken og hovedpersonen selv så absolutt interessant nok.