Anmeldelse av "Hæstkuk"

Publisert 23.01.2019

Hæstkuk

Regissør: Aasne Vaa Greibrokk
Produsent: Ragna Midtgard, Mer Film

Aasne Vaa Greibrokks kortfilm med den nysgjerrighetspirrende tittelen Hæstkuk skildrer jenter i alderen hvor hest er best, som vel også var filmens arbeidstittel. Den utspiller seg i en stall i nord, med fokus på to venninner tidlig i tenårene – altså alderen hvor det motsatte kjønn også har blitt en sterk interesse. De er begge tiltrukket av den langt eldre hovslageren, som lar en av dem bli med på en biltur – under påskudd av å ordne vekslepenger for jobben han har utført. 

Filmen har et stilsikkert formspråk, med velkomponerte og til tider svært vakre stativbilder – som hele tiden ivaretar et naturalistisk uttrykk, der andre filmskapere kunne ha følt seg fristet til å mane fram mer poetiske stemningsbilder eller filme i lengre og mer statiske tablåer (som begge deler lett kunne ha blitt påtatt eller sågar jålete).

Filmskaper Aasne Vaa Greibrokk (som tidligere blant annet har regissert spillefilmen Alt det vakre) har åpenbart gjort en god jobb med de unge skuespillerne, som både er godt «type-castet» og utviser troverdig skuespill i en finstemt historie om maktbalansen i denne utprøvende brytningstiden. Når hovedpersonens venninne – og herfra bør det advares mot betydelige spoilere – forteller at hun hadde sex med hovslageren, blir ting brått langt mer alvorlig. Uten at dette får spesielt dramatiske konsekvenser, i hvert fall ikke på det ytre planet.

Det skaper imidlertid ubehag hos publikum, om enn ikke uten en viss tvetydighet: For i alderen som skildres, kan man også gjerne skryte på seg mer enn man faktisk har opplevd. Samtidig som jentene ikke helt er voksne nok til å ta alvorligheten inn over seg, om det eventuelt har skjedd.

Uansett hvilken tolkning man velger, tar filmen opp et seriøst og aktuelt tema. Og ved å overlate konklusjonen til tilskueren, setter den på effektivt vis i gang mange tanker rundt denne tematikken.

Hæstkuk er en behersket, liten film som er mer kompleks enn den først gir inntrykk av å være, og som imponerer ved å på samme tid føles kontrollert og troverdig.

Aleksander Huser

Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies). Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Lukk