Anmeldelse av "En fremmed kommer hjem"

Publisert 24.01.2019

En fremmed kommer hjem
Regissør: Fredrik Mortensen
Produsent: Silje Burgin-Borch/Alfred Film

Kortfilmen «En fremmed kommer hjem» handler om en liten gutt som overraskes av en eldre innbruddstyv kvelden før julaften, mens hans alkoholiserte far er ute av huset. Tyven hevder imidlertid å være guttens bestemor, som han trodde var død.

Filmens univers framstår ikke strengt realistisk, men gir isteden assosiasjoner til både «Hjemme alene» og Roald Dahl – som begge synes å være bevisste referanser. Ideen er et godt utgangspunkt for en hjertevarmende, liten julekortfilm, med en tematikk som føles relevant til høytiden som skildres. Visuelt er filmen solid utført, med et fargerikt billedspråk og en velegnet location, hvor hele handlingen utspiller seg. Den unge hovedrolleinnehaveren er også et godt valg for rollen.

Jeg sliter imidlertid litt med å tro på de to voksne karakterene, uten at dette nødvendigvis er en kritikk av skuespillernes prestasjoner. Jeg mener heller ikke at man skulle søkt en større grad av naturlighet eller realisme, snarere tror jeg man med hell kunne skrudd rollefigurene mer til, i tråd med de nevnte referansene. Noe mer karikerte persontegninger – både av deres tiltalende og skumlere sider – ville muligens ha gitt filmen flere emosjonelle bevegelser, samtidig som det ville ha tydeliggjort og forsterket filmens ikke-naturalistiske tone.

Det er prisverdig at filmen tør å adressere vold mot barn, men dette burde nok ha blitt tatt sterkere tak i, når det først er framme. For selv om filmen på en side har en veldig fin slutt, sitter man samtidig igjen med den ubehagelige følelsen av at gutten stadig er overlatt til en som faktisk slår ham – uten at den andre voksenpersonen griper tilstrekkelig inn.