Anmeldelse av ​"Ho mamma e dau for hælvette!"

Publisert 23.01.2019

Ho mamma e dau for hælvette!

Regissør: Per Ivar Jensen
Produsent: Mathis Ståle Mathisen/Rein Film Finnmark

I følge TIFFs omtale er Ho mamma e dau for hælvette! er en oppfølger til Hurra for mamma fra begynnelsen av 2000-tallet. Jeg skal innrømme at jeg ikke hadde fått med meg dette da jeg så filmen, og at jeg ikke lenger husker den første kortfilmen i særlig detalj, men dette er vel uansett en relativt frittstående oppfølger. Likevel skal det tas forbehold om at filmen kan være morsommere for dem som har Hurra for mamma friskere i minne.

Ikke at Ho mamma e dau for hælvette! er fullstendig umorsom, men det tok meg noe tid å komme inn i den løsslupne og burleske tonen i filmen, hvor tre umake brødre og øvrige familiemedlemmer samles i forbindelse med dødsfallet som beskrives i tittelen.

Allerede fra starten av har filmen en rufsete sjarm, men en del av kranglingen virker i overkant konstruert, og kunne unektelig ha blitt snedigere bygget opp. Ho mamma e dau for hælvette! er åpenbart ikke ment å være utpreget realistisk, men jeg tror humoren kunne truffet bedre om filmen var mer presis i sitt karikerte persongalleri, framfor å bare la alle fyre seg opp og krangle ved hver minste mulighet. Scenen der brødrene diskuterer rundt et bord blir dessuten unødvendig forvirrende, fordi man rent filmteknisk ikke synes å ha alt for god kontroll på akser og blikkretninger.

Men som nevnt er det altså en rufsete sjarm her, og denne sjarmen gjør at man etter hvert lar seg dra inn i de oppjagede tiradene og ikke spesielt finurlige intrigene. Det hele bunner ut i en enkel og sant å si plump punchline, som ikke desto mindre fungerer veldig godt. Der andre humoristiske kortfilmer med tydelige punchlines ofte kan føles litt antiklimaktiske, evner Per Ivar Jensen å levere sluttpoenget på en overraskende elegant måte, takket være en klassisk «starte med slutten»-struktur. (En eleganse som må sies å stå i en viss kontrast til punchlinens innhold, for ikke å si filmens innhold mer generelt.) Og dette sluttpoenget hadde neppe fungert like bra om det ikke var for all viraken vi har bevitnet i forkant.

Ho mamma e dau for hælvette! er strengt tatt ikke mye mer enn en vits, men den er en forfriskende og ramsalt en – som, når alt kommer til alt, gjør god bruk av kortfilmformatet.