Háldi

Publisert 25.04.2022

Regissør: Ann Holmgren
Produsent: Mathis Ståle Mathisen, Ingvild Evjemo

Háldi er en eksperimentell kortfilm, i den forstand at den strengt tatt ikke byr på et konvensjonelt narrativ. Det dreier seg om en samisk myte fortalt i stor grad gjennom symboler, og filmen evner med relativt enkle grep å skape en følelse av noe mytologisk og langt på vei tidløst. Bildene viser kvinner i ulike aldre, alle kledd i rødt, samtidig som naturen de er ute i – og vann i særdeleshet – har en framtredende posisjon i det som formidles.

Siden jeg formodentlig mangler noen kulturelle referanser skal jeg ikke begi meg veldig langt ut i mulige tolkninger, men filmen synes i hvert fall å skildre et samisk kvinnefellesskap. Og selv om det til slutt kun er én kvinne igjen (spilt av komponist Mette Henriette), slik det også er i filmens begynnelse, fornemmer man at hun at hun står sterkt på skuldrene av tidligere generasjoner.

Den nevnte vektleggingen av vann, som for øvrig har resultert i flere betagende bilder, får meg videre til å undres om det ikke bare handler om tradisjon, men også om bevegelse og overganger – og det står vel ikke nødvendigvis i noe motsetningsforhold til temaer som fellesskap og slekters gang.

I festivalkatalogens omtale heter det at filmen handler om å hente kraft og inspirasjon fra en undergrunnsverden, hvor vergehjelperen Háldi befinner seg. For meg er det imidlertid ikke klart om kvinnen som står alene er en som søker dette eller om hun er Háldi selv. Men kanskje filmens tittel indikerer det sistnevnte?

Filmen er kyndig og lekkert utført, også på lydsiden. Ikke minst skal Mette Henriettes særegne og stemningsfulle musikk, som er en essensiell del av den nokså suggererende filmopplevelsen, trekkes fram.

Det kan godt være at filmen ville ha gjort dypere inntrykk om man fikk noen tydeligere hint om mytens innhold, for med en spilletid på snaue fem minutter er det også litt begrenset hvor mye man rekker å reflektere underveis. Men Háldi er en besnærende film, og en av grunnene til det er unektelig at den er gåtefull.

Háldi er i april/mai valgt ut til den internasjonale kortfilmfestivalen i Oberhausen, som er en viktig festival for særlig eksperimentell kortfilm (også i grenselandet opp mot andre kunstfelt). Det burde være et ypperlig springbrett for filmens videre liv etter TIFF.

Aleksander Huser

Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies). Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Lukk