Poolboy

Publisert 20.01.2020

Aleksander Huser anmelder åtte filmer i Film fra Nord -programmet 2020, der Nordnorsk Filmsenter har gitt tilskudd.

Poolboy

Regissør: Margareta F. A. Orkan

Produsenter: Hanna Suni, Margareta F. A. Orkan og Rasmus Eilertsen Bergli


Margareta Orkans kortfilm Poolboy handler om en ung, mannlig badevakt som overraskes av en kvinne som dukker opp i det han skal stenge svømmehallen for dagen. Hun overtaler ham til å gi henne ti minutter svømmetid, og etter dette pusher hun grensene hans ytterligere i det som blir et seksuelt ladet maktspill – uten at det er gjengjeldt fra badevaktens side.

Poolboy benytter seg av kortfilmformatet på en svært god måte, ved å sette opp en intens og ikke så rent ubehagelig situasjon med sterke vendepunkter, som maner til både diskusjon og ettertanke. Tematikken kan fint sorteres innunder emneknaggen metoo, men Orkan gjør et interessant grep ved å snu på de sedvanlige kjønnsrollene i så måte. Selv om filmen skildrer en konfrontasjon som på ingen måte føles ordinær, kan det som utspiller seg mellom de to karakterene åpenbart overføres til hvordan unge jenter ofte opplever at grensene deres utfordres av eldre, pågående representanter for det motsatte kjønn. Samtidig gir det et ekstra lag til fortellingen at den «aggressive» her er en kvinne.

Filmen er både velspilt og godt castet. Spesielt er valget av Ida Løken Valkepää som den grenseløse svømmegjesten et godt rollevalg, da hun utstråler noe ukontrollerbart og en litt «farlig» lekenhet. Til tross for at filmen skal berømmes for sin effektive historiefortelling, tror jeg den hadde blitt løftet enda et hakk om hovedkarakteren var gitt litt mer å spille på, og at dette kunne gjort situasjonen enda mer kompleks. Riktignok er det muligens intendert, men man kan bli litt oppgitt av hans tafatthet, samt hans i overkant høflige velvillighet. Filmens anslag med kollegaen som overlater stengingen til hovedpersonen fungerer godt nok, men her kunne vi eksempelvis ha sett ham noe mer lei eller irritabel – som vi dermed ville hatt med oss over i det ukomfortable møtet som venter ham, og tilført dette ytterligere en dimensjon.

På den annen side må jeg med en viss skam innrømme at jeg kanskje ikke hadde etterlyst dette om hovedkarakteren var en ung kvinne. Og det er i grunn en nokså treffende illustrasjon på hvordan filmen, ut fra en relativt enkel og på flere måter klaustrofobisk situasjon, skaper refleksjon om en svært aktuell tematikk.

Aleksander Huser.

Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies). Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Lukk