BAK KAMERA med Simen Nyland

Publisert 26.11.2023


Simen-Nyland-promo.jpg#asset:2261:artikkel

SIMEN NYLAND, New Dawn

Kreatør med flere lag... det er bare å hente fram 3D-brillene og nyte tusenbeinet fra Mosjøen i full dybde.

Tekst: Kalle Løchen

Det handler om å tro på drømmen. Og selv i en dystopisk verden finnes det håp til slutt.



“Filther” er en film om de siste overlevende etter jordens undergang. Det er mer et eventyr enn science fiction. Den utspiller seg i en by uten navn, og det ser ikke akkurat ut som Mosjøen en gang i framtiden, men kanskje veldig langt fram...

Filther-stillbilde.png#asset:2258:artikkel

Med øye for detaljer: ting tar tid når hvert enkelt element skal være riktig plassert og riktig
belyst i et fantastisk univers... kortfilmens trailer sier sitt om hvor de er på vei.


KL: Det har tatt sin tid og ferdigstille dette eventyret?

- Ja, det kan du si. Men jeg lover at vi skal ha en ferdig film våren 2024. Hele dette prosjektet har vært mer enn et eventyr som startet langt tilbake i 2009. Det manuset som ble skrevet den gang, er faktisk ikke så langt fra den filmen vi nå er i ferd med å fullføre. Lenge trodde jeg dette var et prosjekt som ikke lot seg realisere, men jeg holdt fast ved drømmen, og pr i dag har fire filmkonsulenter ved Nordnorsk filmsenter vært involvert. Jesper Bergom Larsson ga den første utviklingsstøtten for at vi skulle kunne presentere det visuelle universet. Og vi ville bygge universet fysisk så mye som mulig.

IMG_0249.jpg#asset:2259:artikkel


03BCC74D-D3AA-4DFA-BCE5-0C28B0B4AE8C.JPG#asset:2260:artikkel


Tiden gikk og vi fikk opp en finansiering, og var klar for innspilling i 2021. Da hadde jeg de rette folkene rundt meg, og det er jeg avhengig av. Det kan godt være min drøm, men drømmen kunne ikke realiseres uten konsepttegner Yngvil Hopen, fotograf Geir M V Andersen, Steinar Kaarstein og den uunværlige Ronny Steffensen som har filt og slipt på alle effekter i postproduksjonen. Jeg hadde opprinnelig Silje Burgin Borch som produsent, men da innspillingen plutselig ble startet, var hun opptatt med andre forpliktelser, og da ble jeg produsent også!

KL: I fjor presenterte du en work-in-progress under Bodø Filmfestival, med bakomvideoer som fortalte om prosessen. Da trodde jeg vi nærmet oss mål?

- Filmens univers ble bygget i Mosjøen, og filmen ble ganske raskt innspilt, og jeg tror vi låste klippen etter ca to måneder. Etter det har vi finpusset alle digitale spesialeffekter og det har tatt tid, noe som gjenspeiles i antall utsettelser jeg har søkt om underveis.

KL: Og da leverer du gjerne overbevisende "utsettelsesvideoer" som forklarer utfordringene dere står i?

-Alle støttespillere får den samme servicen. Men alt dette tar sin tid, og jeg må spe på budsjettet med å selge eiendommer i universet via sponsorer, samtidig som jeg aktivt holder hjulene i gang med å være aktiv med oppdragsfilmer for kommune og næringsliv, samt eventskaper for de fleste anledninger; Karaoke Grand Prix, quiz og lek i utallige former, jul og høytider...

Nyland-Spillexpo.png#asset:2257:artikkel

Simen har mange hatter, blant annet som "creative director" for Cockerel Games, ett selskap han har startet sammen med en broket forsamling kreative venner. Her fra deres stand på Spillexpo.

- Jeg gjør mye forskjellig, må ha flere bein å stå på, for jeg insisterer på at alle som jobber med meg skal få betalt som fortjent. Samtidig skal jeg si at jeg har et flott lokalmiljø i Mosjøen der folk stiller opp for hverandre.

KL: Hvor kommer navnet på produksjonsselskapet fra; New Dawn?

-Det kommer fra min aller første film “Solnedgang den syvende dag”, i praksis min første filmskole som jeg laget midt i tenårene. Jeg synes egentlig navnet høres mest ut som en massajeklinikk, så tanken er å endre navnet til Tapperiet Film & VFX.

Og i det selskapet ser jeg en framtid der jeg også kan være produsent for andre filmskapere. Nå er jeg produsent for Iggy Augunset og hennes animasjonsprosjekt “Ufomamma”. Der skal hun ha kunstnerisk frihet, og jeg som produsent skal ikke stå i veien for kunstneren. Og på sikt skal selskapet bygge seg opp, sakte men sikkert.

I en ikke altfor fjern framtid ser jeg for meg at vi kan utvikle et lengre prosjekt, kanskje en spillefilm?

Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies). Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Lukk