HJEMMEKONTOR

Publisert 07.02.2023

Regissører: Endre Lund Eriksen og Daniel Damm

Produsent: Endre Lund Eriksen/Fabelfjord

Endre Lund Eriksen har lang erfaring som forfatter av barne- og ungdomsbøker, men har også skrevet manus til flere filmer for unge og regissert serier for NRK Super.

Nå har han skrevet, regissert (med Daniel Damm som co-regissør) og produsert den animerte kortfilmen «Hjemmekontor». Den handler om skolejenta Lilly, som tilbringer pandemitiden innendørs med en alkoholisert og ustabil mor – og som desperat prøver å skjule tilstanden i hjemmet for omverdenen.

«Hjemmekontor» må sies å være en ambisiøs kortfilm for en ung målgruppe. Den utmerkede animasjonen (uført av kroatiske Dammit Animation) gir karakterene mye personlighet, samtidig som produksjonsdesignen gir fortellingen en klar forankring i Tromsø. Et til dels modig og absolutt vellykket grep er dessuten at filmens visuelle uttrykk varieres i tråd med den unge hovedpersonens opplevelse av morens luner og svingninger.

Musikken bidrar også til å geleide oss gjennom de ulike stemningene i filmen, inkludert en bittersøt festsekvens og et kledelig orkestralt løft i sluttscenen.

Handlingen har sparsommelig med dialog, og kunne formodentlig ha vært formidlet uten replikker. Men det føles faktisk litt forfriskende at filmen ikke følger et slikt ordløst dogme, da det uansett lages mange kortfilmer for barn som gjør nettopp det.

«Hjemmekontor» tar opp en tematikk som for mange ble forsterket – eller til og med oppstod – under periodene med lockdown. I løpet av sin korte spilletid behandler filmen dette på prisverdig komplekst og nyansert vis. Her skildres et barn som tvinges til å ta mye ansvar, hennes frykt for at forholdene hjemme skal avsløres – og ikke minst et flersidig og ikke utelukkende negativt forhold mellom mor og datter.

Et par elementer i fortellingen kunne imidlertid ha vært hakket klarere, da jeg selv ble usikker på om jeg forstod alt riktig (men tror jeg gjorde det, så det er sagt). På den annen side er det ikke utenkelig at unge publikummere henger bedre med på rask og effektiv historiefortelling enn middelaldrende filmanmeldere. Jeg tror i hvert fall at filmen vil treffe målgruppen sin godt, og gi dem mye å snakke om. Og for noen kan den nok åpne for en vanskelig, men høyst nødvendig samtale.

Aleksander Huser

Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies). Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Lukk