Mirakelet i Gullspång

Publisert 18.02.2024

mirakletigullspang2.jpg#asset:2299:artikkel

Regissør: Maria Fredriksson
Produsent: Ballad Film / Norsk co-produsent: Mer Film AS ved Ragna Midtgard

Årets Film fra Nord åpnet med den svenske dokumentaren Mirakelet i Gullspång, som er co-produsert av norske Mer Film og kvelden før vant Guldbaggen i Sverige for beste dokumentar.

Filmen har et mildt sagt pussig utgangspunkt, der to eldre søstre fra Nord-Norge tolker et bilde på veggen i en leilighet en av dem vurderer å kjøpe som et tegn fra oven, og som leder dem til møtet med en kvinne de mener må være deres avdøde søster. Enda pussigere skal det imidlertid bli etter hvert, i en berg-og-dalbane av en fortelling med en rekke overraskende vendinger.

Følgelig bør man heller ikke røpe for mye om innholdet på forhånd, men det kan i hvert fall sies at vi har å gjøre med en historie hvor virkeligheten overgår fiksjonen. Hvorvidt den også er noe man kunne funnet på, er kanskje åpent for videre diskusjon.

Ikke desto mindre er dette en dokumentar som kan gi assosiasjoner til de også TIFF-aktuelle Coen-brødrene, både med tanke på filmens karaktergalleri, handlingens progresjon og innslagene av sjangerlek.

Filmen skildrer gjenforeningen av noen svært forskjellige personer, som like fullt har det til felles at de er ganske så eksentriske. Underveis oppstår da også splittelser mellom dem, og filmskaperen skal berømmes for å portrettere samtlige på en måte som ikke virker skjev eller partisk. Samt at filmens bruk av humor ikke føles som den er på deres bekostning. De sentrale karakterene opptrer til tider usympatisk, men man opplever likevel at de behandles og framstilles med respekt – og vi blir oppriktig glad i dem alle, motsetningene til tross.

Regissør Maria Fredrikssons egen tilstedeværelse i dokumentaren er ikke bare nødvendig, men også et godt fungerende grep.

Å oppsummere filmens kjerne er ikke enkelt, men sentralt står spørsmål om tro og livssyn så vel som identitet, familietilknytning og arv versus miljø. Filmen favner endatil en historie som trolig kunne være viet en «true crime»-dokumentar, men det er likevel forfriskende og berikende at Mirakelet i Gullspång aldri blir noen rendyrket virkelighetskrim. Ved å ikke bevege seg fullt over i denne sjangerretningen, blir den isteden en dokumentar som også omhandler vårt behov for å skape fortellingene om våre liv. Og om hvordan disse fortellingene ikke nødvendigvis samstemmer med andres historier om sine liv, selv om de kan dreie seg om de samme begivenhetene.

Mirakelet i Gullspång forteller en fascinerende, fengslende og nært sagt utrolig historie med en åpenhet for tolkning som gjør summen enda større enn enkeltdelene. Derfor føler man seg heller ikke snytt av å ikke få alle svar, men er isteden servert mye mat for videre tanker.

Aleksander Huser

Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies). Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Lukk