NÅ ER JEG HER, JEG OGSÅ
Publisert 01.02.2023
Regissør: Camilla Figenschou
Produsenter: Camilla Figenschou, Johanna Carin Nystrøm, Ingvild Evjemo/Se Nå AS
Camilla Figenschou er en høyst særegen og interessant filmskaper, med en tilnærming som til dels bærer preg av at hun ikke bare arbeider med film, men også er billedkunstner. Hennes nye kortfilm «Nå er jeg her, jeg også» befinner seg formodentlig et sted mellom fiksjon og dokumentar, uten at det nødvendigvis er så vesentlig for tilskueren hvor grensen går i så måte. Filmen har flere likhetstrekk med samme regissørs «Pil og bue», som jeg anmeldte da den ble vist på TIFF i 2016. Der den utspilte seg på et landlig senter for hesteterapi, foregår «Nå er jeg her, jeg også» på en naturgård.
Vi introduseres for voksne og barn som tilbringer sommerdager på gården, først gjennom en samtale mellom noen av de førstnevnte om opplevelsen av å være den underdanige i et BDSM-forhold. Snarere enn en dramaturgisk konvensjonell narrativ, framstår filmen som en slags «slice of life», hvor det observerende, men samtidig nysgjerrig søkende kameraet selv har en sentral rolle. Tilstedeværelse synes å være et nøkkelord for Figenschous filmatiske blikk, som også kjennetegner opplevelsen filmene gir.
Det framtredende temaet i «Nå er jeg her, jeg også» er lek, både blant barna og de voksne. Sex kan jo være en form for lek for voksne, ikke minst når det innebærer rollespill, og filmen trekker da også paralleller til hvordan barna ikler seg roller i sin lek – uten at barnas lek og rollespill på noe vis er seksualisert, så det er sagt. Samtidig åpner filmen med dette for en mer fordomsfri tilnærming, også hos tilskueren, til det man gjerne oppfatter som en grenseoverskridende og tabubelagt seksuell praksis – og til seksualitet mer generelt.
Filmen tar oss inn i et besnærende univers som jeg gjerne kunne tilbragt mer tid i, og slik sett er det gledelig at den visstnok inngår i et større filmprosjekt. Ikke desto mindre fungerer «Nå er jeg her, jeg også» utmerket som frittstående kortfilm, og var et av de klare høydepunktene i årets Film fra Nord-program for min del. Åpen, undrende og fascinerende, med noen mentalt pirrende perspektiver på lek og seksualitet.
Aleksander Huser